zaterdag 12 mei 2018

Dag 8 Pincher Creek - Waterton Lakes NP - Radium Hot Springs

We zijn vanmorgen vroeg op pad gegaan: om 08.15 reden we van ons motel weg. De pizza van gisteravond heeft het tot ontbijt weliswaar gered. Het was zaterdagochtend, in de nog stille main street pinden we even snel wat Canadese biljetten. Daarna vervolgden we onze weg naar Waterton Lakes NP. In tegenstelling tot gisteren was het vandaag prachtig weer en konden we alsnog ons bezoek aan dit park voltooien. Toen we gisteravond nog even de website van het park bezochten kwamen we erachter dat er vorig jaar september een enorme brand heeft gewoed. Dit heeft zo'n impact op het park gehad dat nu, bijna 9 maanden verder, driekwart van het park (nog steeds) gesloten is. We hebben wel een beetje pech met de parken tot nu toe! We zijn dus gewoon het park ingereden en gingen kijken wat we konden doen. Dat was niet veel. Na twee uurtjes hadden we alles wel gezien. Bij de Red Rock Canyon road besloten we nog maar een wandeling te gaan doen, anders werd het wel een heel kort bezoek. Normaal gesproken is deze weg toegankelijk voor auto's, maar ook deze weg was dicht. Als je deze weg uitrijdt (15 km lang) dan kan je aan het einde een korte wandeling doen naar Red Rock Canyon. Nu zat dit er dus helaas niet in, omdat we dan ook de 15 km heen en 15 km terug moesten lopen. We hebben daarom een relatief korte wandeling gedaan die aan het begin van de Red Rock Canyon road begon. En dit was gelukkig de moeite waard. Tijdens de hike beseften we ook hoe heftig deze brand geweest moest zijn. Regelmatig kwamen we zwartgeblakerde struiken en bomen tegen.

Toen we bijna het einde van de trail hadden bereikt zag ik op enkele tientallen meters afstand ineens iets bewegen! Ik dacht in eerste instantie dat het een rennende hond was, maar toen ik merkte dat er nergens een baasje in de buurt was drong het tot me door dat het een wolf was. Hoe gaaf! Walter zag hem ook. De wolf bleef staan en staarde ons uit de verte aan. Inmiddels was ik druk bezig mijn andere lens op mijn fototoestel te zetten, maar voor zoiets ben je altijd te laat. Helaas liep de wolf steeds een stukje verder totdat hij in het bos weer verdween. Het is nog altijd geen beer, maar wolven schijnen zeldzaam te zijn in Waterton, dus dit was wel tof!

Ik ben bovenstaande nog eens nagegaan. Wolven zijn dus zoals gezegd zeldzaam in het park, en de kans is dus groot dat het een Coyote is geweest :). Geeft niet. Op zo'n afstand kan ik echt niet zien welke van de twee het is, zo'n kenner ben ik ook weer niet. Helaas niet scherp en dichtbij op de foto gekregen, maar wie het weet mag het zeggen:

Teruggekomen bij de auto hebben we het park verlaten en zijn we op weg gegaan naar onze volgende bestemming: Radium Hot Springs. Weer een flinke rit van ruim 4 uur. Extra lang omdat we nu dus drie kwartier meer reistijd hadden, omdat we waren teruggegaan naar Waterton Lakes NP. Vooraf had ik gedacht dat we vandaag weer een uurtje terug de tijd ingingen en dus een uur extra hadden, omdat we de grens weer overgingen van Alberta naar BC, maar dit bleek weer niet te gelden voor een stuk van het zuidoostelijke deel van British Columbia!

Op weg naar Radium Hot Springs ontdekten we het echte Canada en dat was mooi, erg mooi. Geen enkel uitzicht is vervelend. Rustige, lange wegen, hoge bergen, graslandschappen, meren, enorme hoeveelheden bomen, het houdt niet op. Vooral het ontbreken van (grote) steden en het dunbevolkte viel op. Na een mooie rit zijn we snel ingecheckt bij het Crystal Springs Motel en zijn we nog even in het avondzonnetje gaan uitrusten bij de relaxte bankjes en stoelen die beschikbaar waren op het terrein. Daarna hebben we een stukje gelopen naar Leo Burrito om een hapje te eten. De taco's en burrito's die ze hier serveren smaakten erg goed. Op de terugweg ging de zon bijna onder en kwamen we een mooie schommelbank tegen om de zonsondergang te aanschouwen. Nadat de zon achter de bergen was verdwenen zijn we terug naar het motel gelopen. Als de familie González hierbuiten ook snel is uitgegeten kunnen we ook zo gaan slapen, dat zou fijn zijn.

Afstand gereden: 425 km
Weer: 23 graden en zonnig
Stappen gezet: 13.297 (9.1 km)

Waterton Lakes NP, uitzicht vanaf Prince of Wales hotel

Waterton Lakes NP

Prince of Wales Hotel

Bighorn sheep

Overstekend wild

Waterton Lakes NP: de natuur aangetast door de brand van vorig jaar

Daardoor groot deel van het park gesloten