zondag 20 mei 2018

Dag 16 Vernon - Whistler

Eindelijk hadden we deze morgen een 'normaal' ontbijt, we sliepen vannacht namelijk in een bed and breakfast in Vernon. Dus we kregen stipt om 09.00 uur zoals aangevraagd een heerlijk croissantje met ei en bacon en de rest was allemaal fruit. Lekker! Vandaag stond de langste reis van de hele trip op het programma, die van Vernon naar Whistler, een kleine vijf en een half uur rijden. Eigenlijk wilde ik nog via een andere weg, omdat dat nog meer 'scenic' zou zijn, maar de gastheer Mike van de b&b vroeg zich af waarom. Dus we hebben zijn advies maar opgevolgd en gewoon de kortste route genomen, wat een juiste beslissing was. De rit van vandaag was al lang genoeg! We zeiden de van oorsprong Engelse Mike, zijn vrouw en het schattige hondje Lilly gedag en gingen op pad.

Het was van begin tot eind een prachtige route. De eerste drie uur reden we door de Okanagan Valley, een beetje de vallei van Platvoet en zijn vriendjes. En daarna hebben we vanaf Lillooet twee uur lang alleen maar bochten gereden door de bergen. Onderweg kwamen we langs een aantal mooie uitzichtpunten. Na de 359e bocht waren we het wel een beetje zat. Rond een uur of 16.00 uur kwamen we aan in Whistler. Maar wat was het hier druk! Maandag is het in Nederland pinksteren, maar daar doen ze hier toch niet aan? En zeker nooit de tweede dag? En we hoorden Mike het eerder ook al over een 'lang weekend' hebben. Dus ik besloot het maar even op te zoeken en het is morgen dus een Canadese feestdag: Victoria Day. Oftewel, onze koningsdag. Vandaar dat ook de Canadezen een lekker lang weekend hebben. En dat is te merken. Nu is er hier in Whistler ook nog eens een festival van 18 t/m 21 mei, dus dat verklaart een heleboel.

We checkten in in Le Chamois in Whistler en openden de deur van onze suite (!). Naast een heerlijk groot bed in de ruime slaapkamer hebben we nog een hele zitkamer met kitchenette en er zijn ook nog twee badkamers. Dus zo vieren ze hier wintersport! Whistler is namelijk het grootste wintersportgebied van Canada. Dat is wel even andere koek dan de kleine Franse appartementjes. Vanuit ons hotel zijn we naar upper Village gelopen om wat te eten en vervolgens door Center Village weer terug naar ons hotel. Het is een soort ministadje wat ons deed denken aan de outlet villages in de USA. Wel erg gezellig zo met alle drukte. We spotten ook enorm veel mountainbikers, nu de sneeuw zo goed als weggesmolten is, is dit activiteit nummer eén hier. Je kunt nog wel skiën, maar alleen nog op de gletsjer. De 'gewone' pistes zijn al bijna weer allemaal veranderd in grote grasweides. Nu we alle mountainbikers langs zagen komen twijfelden we om onze wandeling in Joffre Lakes Provincial Park om te wisselen voor een mountainbike avontuur, maar het wordt waarschijnlijk 'stick to the plan'!

Afstand gereden: 423 km (+- 5.5 uur)
Weer: 13-25 graden, zonnig, half bewolkt, bewolkt en regen. Alles dus ;)
Stappen gezet: 7.045 (tel er dagelijks maar 20% bij op, want ik ben erachter gekomen dat de iPhone standaard ongeveer 20% te weinig rekent ;))

Ons ontbijtje in de b&b

Hondje Lilly, de bewaker van het terrein

De olympische spelen van Vancouver 2010

Dalstation skigebied

Door de Okanagan Valley

Kamloops Lake

Heel veel lange treinen in Canada!