woensdag 23 mei 2018

Dag 19 Vancouver

Vanochtend was het weer tijd voor het overheerlijke continentale ontbijt: toast met pindakaas of jam, cornflakes, koude gekookte eieren, gebakken ei en hamburgertje uit diepvries (dat laatste neem ik echt nooit). Ik zal straks weer blij zijn met een Hollandse boterham met kaas van de kaasboer, mjammie!
Ik had van tevoren al een constructie bedacht hoe we het beste in Vancouver downtown konden komen, maar dit was helemaal niet nodig, want er was gewoon een bushalte voor het hotel. Ideaal! We waren dan ook binnen 10 minuten in Vancouver. We zitten in North Vancouver, dus het is alleen de Lions Gate Bridge over en dan zijn we er. We stapten nog een paar haltes vóór downtown uit, want we waren van plan om de stad op de fiets te verkennen. Zo kun je erg veel zien in relatief korte tijd. En het is een leuk tijdverdrijf. We kozen voor de mountainbikes, dan hebben we daar toch nog op gezeten :).

Als eerst zijn we een rondje Stanley park gaan doen. Wat een gave route was dit! En wat een prachtig park. De gehele route door het park gaat langs het water. Hierdoor heb je een mooi uitzicht op de baai en op de bergen en randgemeenten van Vancouver. Er waren veel fietsers die dit rondje doen. Het is dan ook een echte aanrader. Het fietsen in San Fransisco was ook enorm leuk om te doen, vandaar dat we op het idee kwamen om het hier ook te doen. Na het park fietsten we verder langs de kust en vervolgens sloegen we af richting Gastown. In de stad fietsen is wel even andere koek dan in Nederland. Zo moet je hier dus veelal de weg delen met de automobilist. Dit voelt niet altijd even prettig, maar de Canadese autorijder (evenals de Amerikaanse) is verre van agressief dus er wordt goed rekening met je gehouden. Toen we de bekende stoomklok in Gastown hadden bereikt hadden we er inmiddels 2-3 uurtjes opzitten en was het tijd om een lekkere frappuccino bij de Starbucks op de hoek te halen. Het was stralend weer dus deze hebben we lekker buiten op zitten drinken. Ondertussen maakte de klok elk kwartier zijn stoomdeuntje, wat erg vermakelijk was om te zien.

Hierna zijn we naar de Vancouver Lookout gefietst. Hier konden we op een hoogte van 173 meter de stad en omgeving aanschouwen. De uitzichten waren erg mooi, we hadden prachtig weer dus we konden heel ver kijken. Het kaartje was de hele dag geldig dus we besloten vanavond nog even terug te gaan voor de zonsondergang en voor het uitzicht in het donker met alle lichtjes. Na de lookout hebben we nog een rondje gefietst door Chinatown en toen het rond half vijf was kregen we wel een beetje trek en hebben we bij een Italiaans restaurant een vroeg diner gedaan. Het restaurant lag op een leuke locatie in de kelder, alleen jammer dat dit naast het treinspoor was. En precies toen wij er zaten was er een trein gestart en deze bleef gedurende onze hele maaltijd 'draaien'. Na het diner vonden we het mooi geweest (en hadden we ook gewoon zadelpijn door het dunne zadel) en besloten we de fietsen terug te brengen. Daar zagen we dat we de fietsen bijna 7 uur hadden gehuurd. We rekenden de fietsen af en liepen naar de bushalte om terug te gaan naar het hotel.

Bij het hotel hebben we lekker nog even gezwommen in het zwembad en niet-gebubbeld in de jacuzzi want de bubbels deden het niet. Daarna even opgefrist in de hotelkamer en toen was het tijd om weer terug te gaan naar de Vancouver lookout. Het was inmiddels half 9 dus we dachten dat we nu wel gewoon met de auto konden gaan. En dat hadden we goed gegokt, want het was best rustig op de weg. In Vancouver wonen dan ook niet gigantisch veel mensen, 'slechts' 700.000 mensen. We konden voor een dollar of 7 vlak naast de Lookout parkeren en toen we met de lift boven kwamen stonden er al een hoop mensen klaar voor de zonsondergang. We hadden niet drie minuten later moeten komen, want de zon verdween binnen die tijd net achter de berg toen we een plaatsje hadden gevonden. We hebben nog even genoten van het avond uitzicht en daarna zijn we terug naar het hotel gereden. De fietstocht was toch niet in onze koude kleren gaan zitten, want ineens waren we best moe. Morgen zal onze laatste dag in Vancouver zijn, jammer genoeg. Vancouver is een mooie, goed georganiseerde stad met vriendelijke mensen. De drukte in de stad vonden wij erg meevallen, maar misschien is dat in het hoogseizoen anders. Dat we al twee dagen schitterend weer hebben kan natuurlijk ook meespelen in de beoordeling ;).

Afstand gereden: 15 km
Weer: 25 graden en zonnig
Stappen gezet: helaas houdt de iPhone geen fietstochten bij :(. De gelopen stappen komen vandaag op 11.550 (8 km)