zaterdag 19 mei 2018

Dag 14 Hinton - Icefields Parkway - Golden

Vandaag stond de rit van Hinton naar Golden over de Icefields parkway en door Yoho National Park voor de boeg. Het is nooit verkeerd om een van de mooiste wegen van de wereld een keer extra te rijden. En daar was ik blij om dat ik het nu zo had gepland, want twee dagen geleden hadden we slecht weer. Dus vandaag moest en zou het mooi weer worden voor de Icefields parkway. Toen we echter vanmorgen uit ons hotelraam keken, was het heel erg mistig! Ai...! Maar de voorspellingen waren dat het vandaag mooi zou worden, dus daar hadden we volle vertrouwen in. In Jasper zou het rond dezelfde tijd al zonnig zijn. Toen we het hotel uitliepen naar onze auto kwam ons echt een vreselijke stank tegemoet. Een stank die we niet herkenden en die we echt heel slecht konden handelen. Ik kan ook niet uitleggen waar het naar rook. Ik had geen idee waar het vandaan kwam en op een gegeven moment vroeg ik het maar aan de front desk medewerker. Hij vertelde dat het waarschijnlijk van de pulp mill een stuk verderop vandaan kwam. In deze fabriek verwerken ze houtsnippers tot hardboard. Daarna wordt het vervoerd naar een andere fabriek om er papier van te maken. Door de mist bleef de geur lekker hangen. Je kreeg er bijna instant hoofdpijn van. Heel snel richting Jasper dus!

In Jasper NP wilden we nog een canyon bezoeken waar we nog niet aan toegekomen waren, dus onze eerste stop was bij Maligne Canyon. Er waren meerdere bruggen waar je heen kon lopen en dan zag je steeds een ander gedeelte van de canyon. Op diverse plekken stonden informatieborden over de verschillende eigenschappen van de canyon. Op het diepste punt was deze canyon net over de 50 meter diep! Het was een leuke wandeling langs de canyon en er waren in de ochtend al vrij veel mensen, dus het is een populaire attractie. Na de Maligne canyon zijn we naar een viewpoint iets verderop gereden. Daarna reden we de Icefields Parkway op. Voor de tweede deze vakantie! Inmiddels was het weer inderdaad opgeknapt en hadden we nu gelukkig tijdens de rit prachtig weer. Zo konden we eindelijk gaan zien hoe route er echt uit zag. Aan het begin van het park hadden er zich alweer twee zwarte beren laten zien, helaas geen foto's kunnen maken: de eerste liep alweer weg en de tweede was aan de andere kant van de weg. We zijn gestopt bij de Athabasca Falls. Ook dit was weer een leuke, eenvoudige wandeling naar een mooie waterval. Na het Columbia Icefield moest je een pas over en daar had je een prachtig uitzicht op de vallei. Wat een wereld van verschil met zware laaghangende bewolking of zonnig weer! Ik ben blij dat we deze herkansing nog hebben gekregen.

Na de Icefields parkway kwamen we weer uit bij Lake Louise. Daar keken we nog even of de weg naar Moraine Lake inmiddels geopend was, want die was een paar dagen geleden gesloten. Helaas was de weg ernaartoe nog steeds dicht, maar het scheelde niet veel, want het leek alsof ze er bezig waren en dat de weg op zeer korte termijn open zou gaan. Helaas.

Hierna gingen we wederom door Yoho National Park (nu zonder stops) op weg naar onze overnachtingsplaats: Golden. Vorige keer toen we door dit park reden was er een wandeling dicht: de hoodoo trail. Nu zagen we dat deze weg inmiddels wel was geopend en we zijn toen afgeslagen in de hoop dat we dan nu wel deze wandeling zouden kunnen doen. We moesten een stuk lopen naar het begin van de trail en daar zagen we waarschijnlijk de reden waarom deze trail tot op heden nog niet open was gegaan: een rivier(tje) die onze weg blokkeerde. Net te groot om zo even doorheen te lopen of via stenen overheen te gaan. Er lagen wel nog twee vrij smalle boomstammen kruiselings over elkaar heen over de rivier, maar we hadden even geen zin om nog heldhaftig te gaan doen en hebben deze wandeling laten zitten. We waren ook vrij moe (ondanks de rustdag gisteren) en besloten verder naar Golden te gaan.

We hebben twee burgers gegeten bij The Bears Den Burger Bar. Mijne viel niet zo in de smaak en Walter wilde gelukkig wel ruilen. Zo kon ik alsnog van 'The Terminator' burger genieten in plaats van 'The Grizzly' burger ;). Overigens hebben we in veel restaurants tot nu toe ook steeds 'Elk' meat zien staan, maar daar hebben we ons tot nu toe nog niet aan durven wagen!
Vanavond proberen we een beetje op tijd te gaan slapen, want morgen hebben we een vrij druk programma. Zo zullen we een flink stuk van Golden naar Vernon rijden en passeren we daarbij twee parken: Glacier National park (nu de Canadese) en Mount Revelstoke Provincial park. Gelukkig passeren we nu dan eindelijk wél de tijdzone waardoor onze dag morgen uit 25 uurtjes bestaat in plaats van 24. Kleine delen van British Columbia, waaronder dus Golden en Radium Hot Springs, houden namelijk dezelfde tijd aan als Alberta. Dat wist ik in eerste instantie niet, waardoor ik dacht dat we een stuk of 3 keer van tijd zouden verschuiven, maar dat was gelukkig niet het geval. Maar wel verwarrend ;).

Afstand gereden: 400 km
Weer: 19 graden en zonnig/licht bewolkt
Stappen gezet: 9.947 (6.8 km)

Icefields Parkway

Bij Athasbasca Falls

Columbia Icefields

Bij Columbia icefields

Icefields parkway vanuit ons panoramadak