dinsdag 8 mei 2018

Dag 1 Brussel - Amsterdam - Calgary - Vancouver

Een nieuwe rondreis dus een nieuwe blog! Afgelopen November zijn we naar New York en Las Vegas gegaan, ook genoeg om te vertellen tijdens zo'n reis, maar bij sommige vakanties moet je ook lekker even helemaal tot rust kunnen komen. En aangezien dat toen toch minder een echter rondreis was, geen blog dus. Nu hebben we wel weer echt meer een rondreis, dus dan vind ik het wel weer erg leuk om alles op papier te zetten om dit later weer eens terug te kunnen lezen. Ik merk toch dat we vaak details vergeten van vakanties.

Het is nu 6 uur in de ochtend in Everett, dat ligt in de buurt van Seattle. Gisteravond zijn we rond 22.00 uur gearriveerd in het eerste hotel. Wel wat later dan gepland, maar daar kom ik zo op terug. De jetlag heeft alweer zijn werk gedaan, want we hebben slechts 6,5 uur geslapen en waren extreem vermoeid na de lange reis en toch zijn we alweer klaarwakker. Maar het begon dus allemaal vanmorgen vroeg toen we rond 07.00 uur naar het vliegveld van Brussel werder gebracht. Daarna volgde een nogal inefficiente vliegroute van BRU-AMS-CAL-VAN. Brussel-Amsterdam-Calgary-Vancouver dus. Maarja, wel de voordeligste tickets. Een overstapje hier en daar vinden we niet zo erg. Een paar maanden geleden heb ik aan KLM gevraagd of we direct op Amsterdam op konden stappen, maar hier gingen ze helaas niet mee akkoord. Er zat niets anders op dan de hele route af te leggen. Dus zodoende zaten we in het toestel van AMS-BRU, iets later dan gepland. Het was alleen het einde van de meivakantie, dus het was nogal druk op Brussel. We waren denk ik de 8ste in de rij om op te stijgen. Er zat maar 50 minuten tussen de eerste twee vluchten dus we hadden al een slecht voorgevoel over het halen van de volgende vlucht op Amsterdam. En met ons nog meerdere mensen, want zowat het hele vliegtuig zat vol met mensen die nog door moesten. Eindelijk gingen we dan de lucht in en was ons avontuur begonnen. Uiteindelijk maar een kwartier tot 20 minuten later dan gepland landden we op Schiphol. Daar hebben we als een malle moeten rennen naar onze gate die ergens in een andere terminal op het punt van vertrekken stond. Gelukkig, een paar minuten voordat de gate ging sluiten konden we nog instappen! Natuurlijk is niet iedereen zo jong en kwiek als wij ( ;) ), maar wanneer in het toestel werd omgeroepen dat alle passagiers aanwezig waren, heeft blijkbaar iedereen die dezelfde aansluiting hadden als wij het gehaald. Off we go! Op naar Calgary. Vliegduur: 8u20m. Deze vlucht is ons alleszins meegevallen met vrijwel geen turbulentie. We konden even bijkomen van de afgelopen drukke periode. We zijn zelfs eventjes weggedommeld. In een vliegtuig!

Aan het begin van de vlucht kregen we nog de vraag van onze buurvrouw, met kind op schoot en ander kind in de stoel ernaast, of een van ons een rij erachter wilde zitten zodat haar man bij hun kon zitten. Ik vroeg of er dan twee stoelen naast elkaar waren, maar dat was niet het geval. Nee dus! Wij hebben onze tickets ook speciaal naast elkaar geboekt, en gaan dus niet voor jou omdat JIJ geen moeite hebt genomen om jezelf, je kinderen en je man bij elkaar te houden, apart van elkaar zitten. Dan moet je maar wat anders bedenken als je aan het emigreren bent van Abu Dhabi naar Calgary.
Tijdens de vlucht begonnen we ons al af te vragen of onze koffers wel even snel waren geweest als wij. Nou, je voelt hem al aankomen natuurlijk. Na drie kwartier wachten bij de bagagaband in Calgary rolden onze rode en zwarte koffers er niet uit! Verrassend! Gelukkig moesten we helemaal niet nog een vlucht halen. We hebben de missende koffers opgegeven en de mederwerkster wist ons te vertellen dat we dit verder moesten afhandelen in Vancouver. Nu was het nog rennen geblazen naar de volgende vlucht! Het rennen ging alleen al wat minder van harte door de beginnende vermoeidheid. Het scheelde dat we nu geen koffers hoefden in te checken, maar alsnog moesten we wel door de security. Toen we achteraan de rij aansloten beseften we dat de gate over 3 minuten openging. We hebben de voorste aan de rij gevraagd of we voor mochten omdat we echt heel erge haast hadden. Dat mocht gelukkig. Lang leve de symphatie van de Amerikaan/Canadees! Ze hoopte van harte dat we onze vlucht gingen halen, never said any Dutch human in history. Ach wel, we gingen door de security, Walter zijn schoenen moesten zoals gewoonlijk weer een uitgebreide inspectie hebben en toen konden we door naar de gate. Met een goed gevoel dat we de vlucht zeker nog wel zouden halen kwamen we bij de gate aan. Geen vliegtuig. Geen piloten. Heel veel mensen in de wachtruimte. Maar natuurlijk: een uur vertraging. De piloten moesten nog uit een andere vlucht komen die ook vertraagd was en daardoor kon het toestel nog niet vertrekken. Jammer maar niets aan te doen. Gelukkig hadden ze heerlijke stoelen in de hal met uitzicht op de skyline van Calgary met een glimp van de prachtige bergen op de achtergrond. De bergen van Banff en Jasper National Park, die wij volgens onze planning over ongeveer anderhalve week zouden aandoen.

Ingestapt in het laatste vliegtuig van deze beginreis had ik natuurlijk weer een stoel die kapot was en dus niet in 'normale' stand kon blijven staan. Als ik naar achteren leunde bleef die gewoon staan. Ik heb wel erg vaak een kapotte stoel. Bij transavia laten ze me dan gewoon zitten, maar nu werden we verzocht om op de achterste rij te gaan zitten. Want, ook al is het Canada, safety first! We gingen eindelijk de lucht in en de vluchtduur was 1 uur en 2 minuten in plaats van de 1 uur en 30 minuten die wij in ons hoofd hadden (waarschijnlijk inclusief taxien enz.). Dus dat was weer een meevaller. Wat een prachtige vlucht. We hebben heel British Columbia op een mooie hoogte aan ons voorbij zien komen. Op google maps kon ik via GPS volgen waar we ongeveer zaten. Geweldig dat we daar straks met onze huurauto doorheenzouden rijden! Een uurtje later landden we in Vancouver. Gelukkig, de vluchten zaten erop! Maar dan nog het gedoe met onze koffers! We kwamen aan bij de balie in Vancouver en gaven onze vermiste koffers op. De baliemedewerker stond ons vriendelijk te hulp en ineens hoorden we naast ons: hé, wat een bekend verhaal, jullie ook al. Twee belgen. Een wat ouder stel. Hadden blijkbaar precies dezelfde verbinding gehad. Gelukkig werd het allemaal prima opgelost en kregen we een leuke vergoeding van WestJet om nog een en ander aan benodigde spullen aan te schaffen voor de eerste paar dagen zonder onze koffers. De koffers zouden met Feddex gebracht worden naar het hotel in Seattle waar we in nacht 2 en 3 zouden verblijven. Dus afwachten wanneer onze koffers arriveren! Heerlijk, de vliegreizen achter de rug. Nu kon het echt beginnen. Het tijdsverschil met Nederland is 9 uur, dus het was pas 17.00 uur toen we onze huurauto op gingen halen. We hebben deze keer gekozen voor een midsize SUV en hebben er een van General Motors gekregen.

Van tevoren weet je nooit precies hoe lang de planning precies voor die dag uitpakt, dus ik had van de 1e dag meteen een vrij 'efficiente' planning gemaakt. Vandaag reden we gelijk naar Everett, dat ligt op ongeveer een half uur rijden van Seattle. Voordat we daar aankwamen, moesten we eerst nog de grens over naar USA. Dus we hadden nog een mooie rit te gaan. Voordeel in mei zijn de lange dagen waardoor we nog in het licht de nu al prachtige omgeving mochten aanschouwen. De grensovergang heeft ons uiteindelijk slechts een uurtje gekost, maar de moeheid begon nu echt hard toe te slaan. Het was immers volgens ons lichaam al 5 uur in de nacht. Een half uur voor ons hotel hebben we nog snel even wat spullen ingeslagen in de Walmart (want geen koffers) en heb ik nog een mooie #peopleofwalmart foto kunnen maken. Vanwege privacy redenen zal deze foto niet geplaatst worden. Nog snel even ergens een hapje gegeten en toen vielen we echt om! Aangekomen in het hotel zijn we zodra ons hoofd het kussen raakte binnen 1 minuut in slaap gevallen. Vandaag (dag 2) staat er een Boeing Tour op het programma en gaan we de rest van de dag shoppen (komt nu extra handig uit ;)). In de fabriek hier in Everett komen de allernieuwste Boeings van de fabrieksband rollen. We gaan dit nu van dichtbij bekijken. Vandaag ga ik ook mijn nieuwe camera uitproberen en ben ik benieuwd wat voor plaatjes eruit gaan komen. Je zult ze in de loop van de weken hieronder kunnen zien. Van vandaag alleen nog met de iPhone gefotografeerd. Je denkt altijd dat je over zo'n eerste reisdag nooit zoveel te vertellen hebt, maar ik heb nu geloof ik weer het tegendeel bewezen (haha).

Kijk hier voor eerdere rondreizen van ons:
Zuid-West USA 2015: https://usazuidwest2015.blogspot.com/
Oost-Canada & USA 2017: https://oostcanada-usa2017.blogspot.com/

Stappen gezet: 10.166 (7.2 km)